راهنمای خرید, مجله سامان پی سی

راهنمای خرید مانیتورمناسب برای بازی

تولیدکنندگان مانیتور به خوبی می دانند که چگونه تجربه PC با مشخصات و ویژگی های مختلف تغییر می کند و بازار را با وجود گزینه های انواع محصولات مناسب پرکرده اند. اینکه مانیتورمناسب شما کدام گزینه است بستگی به این دارد که کاربری شما چه چیزی باشد، اگر قصد خرید مانیتور دارید با ما همراه باشید.

ابتدا هدف اصلی کار با مانیتور را مشخص نماییداینکه گیمرحرفه ای هستید و یا کاربرعمومی

به طور کلی ، گیمرها باید سرعت تازه سازی سریع و زمان پاسخگویی کم را در اولویت قرار دهند ، متخصصان باید دقت رنگ را در اولویت قرار دهند ، در حالی که کاربران عمومی دارای نیازهای کمتری هستند اما اغلب با یک پنل VA با کنتراست بالا مانیتور را انتخاب می کنند.

معمولا گیمرهای حرفه ای پس از اینکه قطعات کیس موردنیازخود را انتخاب و پی سی مورد علاقه خود برای بازی را مونتاژ کردند، به فکرانتخاب مانیتوری مناسب با خواسته و توان کامپیوترگمینگ خود هستند. چرا که اگر قطعات کیس شما توان بالایی داشته باشندولی مانیتور مناسب انتخاب نکنید نمیتوانید تجربه بصری عالی و متمایز از کنسول های بازی در اختیار داشته باشید. سالهاست که مانیتورهای گیمینگ با قابلیت های پیشرفته می توانند تصاویررا روانتر، باکیفیت بهتروالبته تاخیرکمترنمایش دهند البته که این مهم بدون داشتن کارت گرافیک و اجزای قدرتمنددر سیستم های مخصوص بازی رخ نمیدهد.

درگذشته انتخاب مدل مناسب به ابعادنمایشگر، رزولوشن یا دقت نمایش تصاویربراساس تعدادپیکسل ها و نرخ بازسازی تصاویر محدود بود اما اکنون انتخاب مدل مناسب کمی سخت ترشده است چرا که فناوری نمایشگرها پیشرفت چشمگیری داشته است. از فناوری‌هایی مانند G-Sync از انویدیا و FreeSync از ای‌ام‌دی گرفته که هر دو برای رفع پارگی تصاویر ساخته شده‌اند، تا نرخ‌های بازسازی تصاویر در برخی مدل‌ها که به ۱۴۴ و ۲۵۰ هرتز (تعداد تکرار تصاویر در ثانیه) هم بالغ می‌شوند. با وجود این که کیفیت نمایش در پنل‌های مختلف در سال‌های گذشته افزایش محسوسی داشته است، اما تفاوت کیفیت بین انواع مختلف پنل‌ها از جمله پنل‌های TN ،IPS و VA هنوز هم وجود دارد. حتی اولویت ملاک‌های خرید بر اساس این که از کدام دسته گیمرها باشید هم تفاوت می‌کند. مثلا گیمرهای شاغل در ورزش‌های الکترونیک باید کمترین تاخیر را در نمایشگر داشته باشند، اما اگر به بازی‌های شوتر و اول شخصِ مبارزه‌ای علاقه داشته باشید، یک نمایشگرِ سریع با قابلیت HDR بیشتر برای شما اولویت خواهد داشت.

گزینه های گیج کننده بسیاری وجود دارد و حتی شرایط بازاریابی گیج کننده تر نیز برای گیمرها در هنگام جستجوی مانیتور جدید وجود دارد. در اینجا ، ویژگی هایی را که در واقع به نفع گیمرها است ، تجزیه خواهیم کرد. توجه داشته باشید که برخی عوامل به سطح مهارت یک بازیکن بستگی دارد.

گیمرهای رقابتی باید سرعت را در اولویت قرار دهند ، این امر خواستار سرعت بالای تجدید (144 هرتز یا بیشتر) و همچنین کمترین زمان پاسخ و تاخیر ورودی است ( بررسی های ما را ببینید). این احتمالاً شما را به 25 یا 27 اینچ محدود می کند ، احتمالاً با تراکم پیکسل کمتر و بدون رنگی طولانی یا HDR .

اما شاید شما یک گیمر اتفاقی باشید که فکر نمی کنید متوجه تفاوت بین 60 فریم در ثانیه یا 144 فریم در ثانیه باشد. می توانید با 75Hz یا حتی 60Hz همراه با FreeSync G-Sync (بیشتر در مورد زیر) تنظیم کنید و مواردی مانند کیفیت تصویر قوی و تراکم پیکسل را در اولویت قرار دهید و 30 اینچ یا بزرگتر بروید. اگر بودجه شما اجازه می دهد ، این همچنین می تواند رنگ اشباع بیشتری یا حتی HDR را فراهم کند.

پنل TN

پنل‌های TN (مخفف Twisted Nematic) دیرزمانی است که در نمایشگرها استفاده می‌شوند، بیشترین میزان تولید و کمترین قیمت تمام شده‌ی ساخت را دارند و در عین حال بزرگترین مزیتشانT کمترین زمان پاسخ‌گویی (response time) در بینِ انواع موجود است. اما در سوی دیگر هم نقطه ضعف این پنل، زاویه‌ی دیدِ محدود و کنتراست کمتر نسبت به انواع دیگر است. پنل‌های TN فقط می‌توانند ۶ بیت را برای هر رنگ در طیف رنگی تولید کنند (طیف رنگی کامل برای ۱۶.۷ میلیون رنگ متشکل از ۳ رنگ آبی، قرمز و سبز با داده‌های ۸ بیتی است که در مجموع ۲۴ بیت داده‌ را تشکیل می‌دهند) و از تکنیکی با نام dithering برای شبیه‌سازی رنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند. اما کیفیت پنل‌های TN در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است و مدل‌های رده بالای آن کیفیت قابل پذیرشی را در بسیاری از کارکردها به نمایش می‌گذارند.

پنل VA

پنل‌های VA (مخففی از Vertical Alignment) قادر به نمایش طیف‌های رنگی با کیفیت بالاتری نسبت به پنل‌های TN هستند و زاویه‌ی دید بهتری نسبت به آنها دارند. با وجودِ این برتری‌ها، سرعت پاسخ‌گویی آنها در کل نسبت به پنل‌های TN و حتی IPS پایین‌تر است. کنتراست این مدل‌ها معمولا بالاتر از متوسط پنل‌های دیگر است و رنگ سیاه و صحنه‌های تاریک را با کیفیتِ واقعی‌تری نشان می‌دهند. پنل‌های VA قادر به تولید رنگ‌های ۸ بیتی هستند و انواعی از آنها را می‌توان MVA ،S-PVA و البته AMVA (مخففی از Advanced MVA) نام برد.

پنل IPS

شاید بتوان پنل‌های IPS (مخففی از In Plane Switching) را بهترین و متوازن‌ترین فناوری موجود از حیث کیفیت تصویر و دقتِ نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید خطاب کرد. از این رو برای طراحی، کارهای گرافیکی و تولید محتوای رسانه‌ای مقبولیت و اولویت بیشتری دارند. سرعت پاسخ‌گویی این پنل‌ها از انواع VA بیشتر، ولی از TN کمتر است. همچنین این پنل‌ها هم ۸ بیتی هستند و طیفِ کامل رنگی را پشتیبانی می‌کنند. گونه‌های S-IPS و H-IPS از زیرمجموعه‌های این فناوری هستند و پنل‌های PLS سامسونگ نیز در اصل با فناوری IPS تولید می‌شوند. PLS زاویه‌‌ی دید بهتر و روشنایی بیشتری را ارائه می‌کند. حتی پنل AHVA هم که توسط سازنده‌ی معروف پنل به نام AUO ابداع شد، بر خلاف تصورِ برخی نوعی پنل IPS است و نه VA.

کیفیت نمایش رنگ در ابعاد پیکسلی در پنل‌های IPS ،TN و VA از بالا به ترتیب از روبرو، بالا، پایین و کناره‌ها

مانیتورهای TN به دلیل ضعیف تر بودن کیفیت تصویر هنگام مشاهده آن از طرفین ، سریعترین اما ارزان ترین هستند. مانیتورهای IPS زمان واکنش سریعتر دارند و رنگ بهتری نسبت به پنل های VA نشان می دهند ، اما مانیتورهای VA از هر سه نوع پنل بهترین کنتراست را دارند.

TN VA IPS
کارایی سریعترین: زمان پاسخگویی کم ، بالاترین سرعت تازه ، حداقل تاری حرکت تاخیر ورودی کم طولانی ترین زمان پاسخ به طور معمول. نرخ تجدید بالاتر ممکن است زمان پاسخ آهسته تر از TN ، زمان پاسخ سریعتر از VA؛ نرخ تجدید کیفیت بازی بسیار نادر است
نمایش دادن زاویه دید بدترین ؛ بدترین رنگ زاویه دید به طور معمول بهتر از TN ، رنگ خوب؛ بهترین کنتراست ؛ بهترین عمق تصویر بهترین زاویه دید؛ بهترین رنگ
قیمت گذاری ارزان ترین مدلهای قیمتی می توانند عملکرد قابل مقایسه با TN داشته باشند گرانترین
بهترین استفاده بازی استفاده عمومی حرفه ای

نرخ نوسازی تصویر (Refresh rate)

نرخ نوسازی تصویر یا Refresh rate، به تعداد بروزرسانی‌ها یا ترسیم‌های تصویرِ نمایشگر در یک ثانیه گفته می‌شود و مبنای آن هم واحد محاسبه‌ی فرکانس یعنی هرتز است. یک پنل ۶۰ هرتزی تا ۶۰ دفعه در ثانیه، تصویر دریافتی از کارت گرافیکی را بازسازی می‌کند.البته نباید Refresh rate را با Frame rate یا نرخ فریم که برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی استفاده می‌شود اشتباه گرفت، چرا که نرخ نوسازی تصویر می‌تواند تکرار دوباره‌ی یک فریم را دربربگیرد، اما نرخِ فریم به تعداد تکرار کل یک فریم را با داده‌های جدید برای نمایش در مانیتور اشاره می‌کند.

G-Sync در برابر FreeSync

فناوری G-Sync نیاز به تعبیه‌ی یک تراشه‌ی سخت‌افزاری در داخل نمایشگر دارد، اما FreeSync از قابلیت کارت گرافیک برای همگام‌سازی نرخ فریم و نرخ بازسازی تصویر در مانیتور بر اساس استاندارد Adaptive Sync استفاده می‌کند و نیاز به سخت‌افزار مجزا در داخل نمایشگر ندارد.

به همین علت مانیتورهای دارای نشانِ G-Sync بسیار گرانتر از مانیتورهای مشابه با همان پنل و مشخصات اما با فناوری FreeSync به فروش می‌رسند.

HDR

نمایشگرهای مجهز به قابلیت HDR (مخفف High Dynamic Range) می‌توانند سایه‌روشن‌های باکیفیت‌تر و رنگ‌های عمیق‌تری را نمایش دهند. قابلیتِ نمایش کنتراست بسیار بالاتر، از پیش‌نیازهای پنل HDR است. در نمایشگر HDR صحنه‌های تاریک تاریکتر و صحنه‌های روشن هم روش‌تر از نمایشگر معمولی نشان داده خواهند شد.

Full Array Backlighting و Local Dimming

مانیتوری با داشتن آرایه‌ی کاملی از منابع نوری پس‌زمینه (Full Array Backlighting) می‌تواند بهترین کنتراستِ ممکن را با کیفیت بالاتر نمایش دهد. همچنین تکنیکِ Local Dimming هم با خاموش کردن نور پس‌زمینه در مناطقی که قرار است تاریک باشد، به نمایش رنگ‌های تاریک و سایه روشن در واقعیت نزدیک می‌شود و به محدوده‌ای قدم می‌گذارد که نمایشگرهای OLED و پلاسماهای قدیمی در ایجاد آنها خبره بودند.

Edge lighting

در این مدل نور پس‌زمینه، بر خلاف روشِ Full Array Backlighting، از دیودهای نوری تنها در لبه‌های صفحه‌ی نمایشگر استفاده می‌شود تا نور تمام LCD تامین شود. به همین جهت معمولا حاشیه‌ی چنین نمایشگرهایی روشن‌تر از مرکز آن است و بدست آوردن uniformity مناسب یا یکنواختی نور پس‌زمینه در آنها بسیار دشوار است.

 

درصورتی که قصدخریدمانیتورگیمینگ دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی جهت انتخاب بهترین گزینه مناسب  و خرید با بهترین قیمت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.