مجله سامان پی سی

پشتیبانی سوکت پردازنده AM5 حداقل تا سال 2025

سوکت پردازنده AM5

در یک خبر خوب برای دارندگان مادربردهای AM5، کمپانی AMD یک‌بار دیگر تأکید کرده به پشتیبانی طولانی‌مدت از این سوکت ادامه خواهد داد و قصد بازنشسته کردن آن را ندارد. در حال حاضر سوکت پردازنده AM5 میزبان تنها یک نسل از پردازنده‌های رایزن است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها کهنه شود.

طی چند سال اخیر بازار پردازنده شاهد تحولات بزرگی چون افزایش تعداد هسته‌های پردازشی و به‌کارگیری فناوری‌های ساخت تراشه پیشرفته بوده که محرک اصلی آن عمدتاً AMD است. این کمپانی به طرز بی‌نظیری از سال 2017 تا 2022 از سوکت پردازنده AM4 پشتیبانی می‌کرد و شاهد عرضه پردازنده‌های جدید برای مادربردهای AM4 بودیم.

تاکید AMD بر پشتیبانی طولانی از سوکت AMD AM5

بااین‌حال AMD برای اینکه بتواند خود را با فناوری‌ها و استانداردهای جدیدی چون حافظه رم DDR5 و PCIE 5.0 وفق بدهد، در سال 2022 سوکت جدیدتر AMD AM5 را با پلتفرم رایزن 7000 عرضه کرد که انتظار می‌رود سال آینده میزبان سری جدیدی از پردازنده‌های Ryzen باشد.

سوکت پردازنده AM5

باوجود اینکه AM5 یک پلتفرم قابل‌اتکا برای ارتقای سیستم یا خرید یک پی سی جدید به نظر می‌رسد، اما قیمت بالای آن باعث شده نفوذ سوکت پردازنده AM5 پایین باشد. البته ارزان‌تر شدن قیمت ماژول‌های حافظه رم DDR5 موجب افزایش محبوبیت پردازنده‌ها و مادربردهای AM5 شده است.

خبر خوب اینکه اخیراً دیوید مک آفی، معاون ارشد AMD و مدیرکل کسب و کار محصولات رده مصرف کننده این کمپانی، در مصاحبه‌ای با فروشگاه OverclockersUK تاکید کرده AMD برنامه بلندمدتی برای سوکت AM5 دارد و تا جای ممکن به پشتیبانی از این سوکت ادامه خواهد داد. بر همین اساس AMD در نظر دارد دست کم تا سال 2025 میلادی به استفاده از سوکت AM5 ادامه بدهد؛ هرچند که احتمال پشتیبانی طولانی‌تر هم وجود دارد.

با توجه به پشتیبانی که AMD از سوکت AM4 داشت، می‌توان انتظار داشت این کمپانی بین 6 تا 7 سال از AM5 پشتیبانی کند. مطمئناً این خبر خوبی برای خریداران سیستم‌های جدید و آنهایی است که قصد ارتقای سیستم خود را دارند.

 

خرید پردازنده از مهم‌ترین بخش‌های خرید یک سیستم است لذا دعوت می کنیم برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب و خرید بهترین پردازنده به وب سایت شرکت سامان پی سی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 28421893-021 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.