ارز دیجیتال, مجله سامان پی سی

نگاهی به رمز ارز Chia

یکی از جدید ترین ارزهای دیجیتال ملقب به “دوست محیط زیست” رمزارز چیا می باشد.

در سال 2019 صاحب اپلیکیشن محبوب بیت تورنت، رمزارز Chia را به بازار ارزدیجیتال اضافه کرد که برخلاف آن چه درباره بیت کوین گفته می شود، به محیط زیست آسیب نمی رساند.

بیت کوین بر مبنای Proof of work کار می کند و بنابراین به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد ولی شبکه چیا مبتنی بر بلاک چین است و به صورت Proofs of Space and Time کار می کند. این بدان معناست که ماینر از فضای حافظه بدون استفاده در این شبکه استفاده می کند.

به اعتقاد بنیانگذار رمزارز Chia مهمترین مشکل بیت کوین تاثیر منفی آن به دلیل مصرف بیش از حد برق است که به طور مستقیم بر محیط زیست موثر است. این به اعتقاد کوهن ناشی از شیوه ای است که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده است و حل یک معادله پیچیده انرژی زیادی مصرف می کند. این در حالی است که برای رمزارز Chia  هر اندازه حافظه بزرگتری را خریداری کنید، تاثیر مخربی روی محیط زیست ندارد.

کوهن در ارتباط با استخراج ارز دیجیتالی چیا به جای واژه متداول ماینینگ، از واژه فارمینگ استفاده می کند. شانس برنده شدن فارمرها در این شبکه به جای تاثیر گرفتن از انرژی و برق بیشتر از فضای حافظه بیشتر تاثیر میگیرد.

تفاوت مهم دیگر میان ارز دیجیتال چیا نسبت به شبکه بیت کوین، وجود یک دفتر کل متمرکز و غیر قابل تغییر از تراکنش های سابق است. ضمنا شبکه چیا دارای قابلیت های دیگری نیز هست که در بیت کوین وجود ندارد:

  • شخصی‌سازی قراردادهای اتوماتیک
  • نگه‌داری از دارایی‌ها به عنوان سپرده
  • پیاده‌سازی قابلیت‌هایی همچون بازپرداخت

پروتکل های رمزارز چیا چیست ؟

چیا از دو پروتکل استفاده می کند. یک پروتکلی که میزان فضای حافظه موجود روی سیستم فارمر را نشخیص داده و دیگری پروتکلی که جلوی تقلب در ریواردهایی که به فارمر داده شده را می گیرد.

برای استخراج ارز دیجیتالی چیا، به سراغ قطعاتی با مصرف انرژی بالا مانند کارت گرافیک ها نمی رود. و این خبر خوشی است برای گیمرها چرا که با بحران کمبود برخی از بهترین کارت های گرافیک مواجه هستند ، اما کابوس جدیدی در راه است چرا که  استخراج ارز دیجیتالی چیا در  بازار هارد دیسک حافظه SSD بجران جدیدی آغاز می کند.

برای سودآوری در استخراج ارز دیجیتال چیا باید به سراغ  اس اس دی‌های پر سرعت و هارد دیسک‌ با ظرفیت بالا بروید که خود هزینه بالایی را طلب می‌کند. این درحالیست که،  اس اس دی‌های موجود در بازار برای حجم کاری فشرده طراحی نشده‌اند و در صورتی که قصد انجام چنین کاری دارید باید به سراغ مدل‌های صنعتی بروید.

تولید پلات‌های رمزارز Chia زمان بر است و استفاده از اس اس دی‌های پر سرعت در حالت Raid Mode می‌تواند از نظر عملکرد و کاهش زمان استخراج رمزارز گزینه منطقی‌تری محسوب شود. دقت کنید که  تمام اس اس دی‌های موجود در بازار برای حجم کاری بالا مناسب نیستند، برای مثال مدل‌های اقتصادی 1 ترابایتی تقریباً دارای حداکثر ظرفیت نوشتاری 600 TBW هستند که طی دوره 5 ساله چیزی در حدود 0.3 TBW در روز (DWPD) است.

حداکثر ظرفیت نوشتاری یک فاکتور بسیار مهم برای استخراج رمز ارز چیا می باشد، بنابراین در صورتی که از یک اس اس دی ارزان قیمت 512 گیگابایتی استفاده کنید تنها 40 روز برای شما کار خواهد کرد. از طرفی یک درایو با ظرفیت بالاتر و دارای درجه بندی مشابه DWPD می‌تواند تا 160 روز دوام بیاورد.

براساس ادعای یکی از کاربران رمزارز چیا استفاده از اس اس دی گزینه بسیار منطقی‌تری است، زیرا در مقایسه با هارد دیسک‌ها از سرعت بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند سودآوری بیشتری برای شما داشته باشد. همچنین، وی اشاره کرد در زمان انخاب اس اس دی مناسب برای استخراج رمزارز Chia حتما به دو فاکتور حداکثر ظرفیت نوشتاری و DWPD توجه کنید، زیرا طول عمر بالاتر اس اس دی می‌تواند برای انجام عملیات ماینینگ گزینه مناسب‌تری باشد.

بهترین اس اس دی‌ برای استخرارج رمز ارز چیا در گروه محصولات سرور و سازمانی قرار می‌گیرند که به دلیل استفاده از حافظه فلش با کیفیت‌تر قادر هستند برای مدت زمان بیشتری دوام بیاورند. باید توجه کرد که در مجموع استفاده از این محصولات برای استخراج رمزارز چندان هم مقرون به صرفه نیست و به همین منظور برخی سازندگان به معرفی محصولات مخصوص استخراج رمزارز Chia روی آورده‌اند. شرکت تیم گروپ اس اس دی برای ماینرهای چیا معرفی کرد، این محصول T-Create Expert PCIe نام دارد و از حداکثر ظرفیت نوشتاری بالاتری برخوردار است، هم چنین برند اوندا هم مادربرد B365 D32-D4 Magic Edition را برای عملیات ماینینگ معرفی کرد.

افزایش قیمت چشمگیر اس اس دی و هارد در روزهای اخیر و کمیاب شدن بسیاری از مدل های محبوب، خبر از هجوم ماینرها به بازار هارد و اس اس دی می دهد. آیا در آینده بازار فضای ذخیره مانند بازار کارت گرافیک خواهدشد ؟ آیا مشکلی جدید برای گیمرها و کاربران عادی در راه است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.