مجله سامان پی سی

کارت‌های گرافیک RTX 50 انویدیا احتمالاً اواخر سال 2024 عرضه می‌شود

RTX 50

براساس آخرین اطلاعات فاش‌شده درباره کارت های گرافیک سری RTX 50، انویدیا ممکن است معماری جدید GPU خود را در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه کند. همچنین عملکرد کارت‌های گرافیک این خانواده، ظاهراً به‌اندازه پیشرفتی که سری RTX 40 نسبت به RTX 30 کرده بود، چشمگیر نخواهد بود.

طبق شایعات، کارت‌های گرافیک سری RTX 50 انویدیا که با نام رمز «Blackwell» شناخته می‌شوند، برای عرضه در فصل پایانی سال 2024 آماده خواهند شد. انویدیا ظاهراً برنامه‌ریزی خود را براساس عواملی از جمله فروش RTX 40 و موقعیت خوب RDNA 4 در فصل تعطیلات انجام داده است. علاوه بر این، ظاهراً غول فناوری در نمایشگاه CES 2025 برنامه‌های برای کارایی RTX 5000 دارد.

به‌نظر می‌رسد انویدیا برنامه‌ریزی زمانی مشخصی را برای عرضه محصولات خود پیش‌بینی کرده است. بنابراین نقشه راه انویدیا برای سال ۲۰۲۴ ابتدا شامل محصولات سری RTX 40 SUPER با ۳ مدل رده بالای نوسازی شده از خانواده RTX 40 می‌شود که از اوایل سال روانه بازار خواهند شد. در ادامه گزارش MLID گفته شده است که ارتقاء عملکرد پردازنده‌های گرافیکی Blackwell در مقایسه با سری Ada از نسل قبل، به اندازه جهش فناوری Ada نسبت به Ampere نخواهد بود.

از نظر عملکرد، منابع انویدیا اطلاع‌رسانی کرده‌اند که بهبود فرآیند شطرنجی‌سازی RTX 50 «به‌اندازه پیشرفت معماری Ada [جی‌فورس سری 40] نسبت به معماریAmpere [جی‌فورس سری 30] چشمگیر نخواهد بود.» طبق تست‌های انجام‌شده، RTX 4090 به‌طور میانگین 1.9 برابر از RTX 3090 در بنچمارک 3DMark Time Spy Graphics عملکرد بهتری داشته است. با در نظر گرفتن این موضوع، عملکرد RTX 5090 ممکن است نزدیک به 2.6 برابری که در گزارش‌های قبلی گفته شده بود، افزایش پیدا نکند.

انویدیا برای عرضه سری RTX 50 تا اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی می‌کند

علاوه بر اطلاعات مربوط به عملکرد و عرضه RTX 50، همچنین مشخصات RTX 5090 نیز توسط RedGamingTech به اشتراک گذاشته شده است. طبق این اطلاعات، RTX 5090 دارای 192 جریان چند پردازنده (SM)، 36 گیگابایت حافظه 36 گیگابیت بر ثانیه و یک گذرگاه 384 بیتی خواهد بود. در نهایت، RGT ادعا کرده که شایعه مربوط به وجود 96 مگابایت حافظه نهان L2 در این کارت گرافیک ممکن است درست نباشد.

با افزایش چشمگیر ۵ برابری سوددهی پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی HPC نسبت به محصولات گیمینگ، شایعه شده است که AMD هم از موضع خود در طراحی مدل‌های رده بالای نسل بعدی RDNA4 عقب نشینی کرده است. Moore’s Law is Dead اظهار داشته است که باتوجه‌به سطح دستاوردهای AMD با پردازنده‌های گرافیکی Navi 31 با معماری RDNA 3، انویدیا هیچگونه نگرانی نسبت به استراتژی این شرکت در طراحی چیپلت‌های نسل جدید خود ندارد.

بنابراین انتظار می‌رود که تیم سبز به استفاده از قالب یکپارچه یا مونولیتیک در تراشه‌های جدید خود ادامه داده و بیشتر روی تأمین به موقع و کافی این محصولات تمرکز کند. Kopite7kimi نیز سال گذشته فاش کرده بود که پردازنده‌های نسل Blackwell از چیپ یکپارچه در طراحی خود استفاده خواهند کرد.

از دیگر مشخصات منتسب به سری GeForce RTX 50 باید به بکارگیری رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این حیث تفاوتی با AD102 ندارد اما تغییرات اعمال شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت به سری Ada داشت. در این نسل هم با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقاء چشمگیری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کرد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه دستاوردی را برای جامعه گیمینگ به‌همراه خواهد داشت.

به‌طور خلاصه، طبق این شایعات، سری کارت های گرافیک RTX 50 انویدیا ممکن است اواخر سال آینده میلادی یا اوایل سال 2025 وارد بازار شوند. از نظر عملکرد، این سری احتمالاً به‌اندازه سری RTX 40 پیشرفت زیادی را به‌همراه نخواهد داشت. با این حال، همانطور که درباره تمام اطلاعات غیررسمی وجود دارد، باید اشاره کنیم که نکات این گزارش ممکن است درست نباشد.

در این زمینه بخوانید :

 راهنمای خرید کارت گرافیک

در آخر دعوت می کنیم برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب و خرید بهترین کارتهای گرافیک موجود دربازار به وب سایت شرکت سامان پی سی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 28421893-021 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.